Röster från EuroHorse 2017

 

Three Horses

Fyra varumärken fokuserades i Three Horses monter: sadlar från Bates, schampo och andra hästvårdsprodukter från Leovet, exklusivt franskt ridmode från Harcour samt stålbett och sporrar från Sprenger.

– Vi hade enbart visning, våra produkter såldes av ett 20-tal utställare på mässan, säger Titti Strindemark, som är mycket nöjd med utfallet:

– För oss var det till och med bättre än året innan, trots att det var världscupfinaler då. Eftersom vi inte sålde något i montern fick vi tid att prata med alla besökare. Och vi fick väldigt god respons.

 

 

 

TMAC

Mobila sadelskåp i stål och aluminium från Alfako var det stora dragplåstret i TMAC:s monter. Skåpen fanns i storlekar från maxi till mini. Mest populär var midivarianten för 6 645 kr.

– Vi sålde tolv skåp direkt på plats, varav ett par maxiskåp, säger Thomas Magnusson, VD på TMAC.

– Dagarna efter sålde vi ytterligare sju skåp, som en direkt effekt av mässan. Det gör årets EuroHorse till den klart bästa för oss hittills. Allt talar för att vi är med igen nästa år.

 

 

 

Gina Tricot

– Ridsportkläder är ett kraftigt växande segment för oss, så EuroHorse är en intressant plats att möta nya kunder.

Det säger Marianne Karlsson på modeföretaget Gina Tricot, som var med för första gången på årets EuroHorse.

Man sålde stallkläder som tröjor och västar i tåligt bomullsmaterial, men även rena modekläder som skjortor och blusar med ridinfluenser.

– Vi släpper tre kollektioner om året och blir alltmer engagerade i ridvärlden. Vi är nöjda med årets EuroHorse och är med igen nästa år.

 

 

Sveland Djurförsäkringar

– Vi hade ett väldigt bra tryck i montern, trots att vi egentligen inte säljer någonting på plats, säger Margareta Ahlvar Nordström på Sveland.

Avsikten är istället att informera och lämna offerter. Försäkringar tecknas i regel i ett senare skede, ibland flera månader senare.

– Årets mässa var väldigt, väldigt bra för oss. Vi fick in runt 800 namn att jobba vidare med. Vi har redan beslutat att ställa ut igen nästa år – och vi är även med på extramässan under FEI EM i ridsport i sommar.

 

 

 

Amerigo Saddles

Italiensk-tillverkade tävlingssadlar av högsta kvalitet, individuellt anpassade åt varje kund. Det är framgångreceptet bakom Amerigo, återkommande utställare på EuroHorse.

– Årets mässa var superbra för oss, säger Mette Heller, sales manager.

– Alltfler upptäcker att kvalitet lönar sig, vi möter helt rätt målgrupper här på EuroHorse. Vi är med igen redan till sommaren, på mässan under FEI EM i ridsport i Göteborg.

 

 

 

Horsemeup AB

Iskylare med alkoholfri champagne lockade besökare till Horsemeups rymliga monter. Här visades exklusiva ridkläder och skor för ryttaren samt täcken, benskydd m m från tyska Pikeur och Eskadron.

– Vi är väldigt nöjda. Sett per dag var försäljningen lika bra som i fjol, säger Monica Sjösvärd på Horsemeup AB.

– Det känns att vi lockar nya kundgrupper på mässan. Just att vi har högklassiga varumärken gör att folk kommer till vår monter för att få just de produkterna.

 

 

 

PS of Sweden

– Det har gått extremt bra!

Karin Bjärle på online-butiken PS of Sweden är helnöjd med årets EuroHorse, där man bl a sålde anatomiska träns, glittriga pannband, schabrak, grimmor, täcken och naturligt hästgodis.

Företaget jobbar mycket med personlig service på nätet.

– Mässan blir ett perfekt tillfälle att träffa våra kunder face-to-face.

– Vi får värdefull feed-back: kunderna berättar hur det har gått, visar bilder på sina hästar, etc. Det blir ett stort, välbesökt, härligt möte!

Många kunder sparar länge för att handla på mässan.

– Det händer t ex att tjejer kommer med igenklistrade kuvert där det kan stå namnet på ett träns och 2 299 kr. De lämnar över kuvertet, som det vore heligt. Vi tar emot det utan att öppna det, vi litar på vår kund.

Förutom träns och pannband var hästgodis en storsäljare i montern.

– Vi sålde fyra ton, helt otroligt! Nästa år tänker vi ha två montrar på mässan: den ena med bara hästgodis, det blir ett riktigt ”candy-land”!

Krafft

Stjärnryttare, pristävling och ny säckdesign lockade mängder av besökare till Kraffts monter på EuroHorse.

– Vi fick väldigt bra respons och mycket beröm för vår nya design, säger Annie Bengtsson, eventansvarig på Krafft, det marknadsledande fodermärket i Skandinavien.

Företaget säljer inget på mässan, men visar sitt breda produktsortiment.

– Vi vill framförallt ge fodertips och foderråd. Vi har tät kontakt med hästägare som har stora stall. Men de som har en eller två hästar träffar vi inte lika ofta, där fyller mässan en viktig funktion.

Tusentals monterbesökare deltog i en tävling, där man kunde vinna foder och hästartiklar från Krafft till ett värde av 5 000 kr.

Kön ringlade lång till montern för att få autografer av stjärnryttarna i Team Krafft: Nellie Berntsson, Douglas Lindelöw, Charlotte och Rasmus Haid Bondergaard och inte minst Henrik von Eckermann, som ju vann världscuptävlingen i Scandinavium.

– Totalt sett är vi mycket nöjda och är självklart med igen 2018.

ALFAB

På utsidan, vid entrén till EuroHorse, stod en gigantisk sexhästars hästbuss från Ketterer med bodel för sex personer.

– Vi sålde inte den, men en begagnad likadan för 1,4 miljoner under mässan, berättar Erik Behrens, ägare till ALFAB i Västerås, Sveriges största leverantör av stora hästlastbilar.

Inte nog med det. I montern visade ALFAB tvåhästarsbilar från franska MTM. Och sålde sju stycken, till snittpriset 680 000 kr.

– Totalt sålde vi för över sex miljoner på mässan. Det var alla tiders bingo för oss, helt fantastiskt, supersuccé!

De mindre hästbilarna, som kan köras på B-körkort, är en relativt nya hos ALFAB. På mässan visades stuterimodellen som är 55 cm längre i hästdelen, med en hel vägg framför hästarnas huvud.

– Det gör bilen väldigt säker: man undviker olycksrisker där hästar försöker hoppa över. Marknaden är medveten om detta, jag tror det är därför vår stuterimodell är så eftertraktad, säger Erik.

Dessutom har hästbilarna luftfjädring och kevlarförstärkta hjulhus.

– Vi hade med modellen för första gången på EuroHorse i fjol. Och sålde fem direkt. Då insåg vi hur bra den här mässan är. Till nästa EuroHorse planerar vi en storsatsning.

Västra Götalandsregionen

Med sex montrar, som bildade ett torg på mässgolvet, gjorde Västra Götalandsregionen tidernas största satsning på EuroHorse.

På torget hölls seminarier om svensk hästnäring och i anslutning till olika teman förevisades hästar i paddocken strax intill. Men den största publikdragaren var en toppmodern hästsimulator.

– Den var oerhört populär, folk stod i kö för att få testa. Runt 300 fick chansen, säger Maria Kvarnmarker, kommunikationschef på naturbruksförvaltningen.

Simulatorn är ett effektivt sätt att utveckla sin ridning: en instruktör kan stå intill under momenten och visa ryttaren hur tekniken kan förbättras. Den är också ett utmärkt hjälpmedel för att korrigera små obalanser.

Syftet med satsningen var att visa det stöd regionen kan ge hästnäringen, den kompetens som finns och marknadsföra naturbruksutbildningar som gymnasieutbildning för unga och vuxna samt yrkeshögskoleutbildningar inom Biologiska Yrkeshögskolan.

– Vi är mycket nöjda med utfallet, säger Maria.

– Torget blev en naturlig mötesplats. Seminariebesökarna stannade t ex ofta kvar och pratade vidare. Intresset för utbildningarna var om möjligt ännu större än vi hoppats på.