EuroHorse 2020: utställarna vittnar om säljsuccé!

 

Årets EuroHorse, som satsade stort på fartfyllda shower och barnaktiviteter, lovordas av både besökare och utställare.
– Det är helt otroligt! Vi ökade vår försäljning med 500 procent, berättar Jenny Peterson på Jenny P, en av många supernöjda utställare.

Johanna LassnackEuroHorse, norra Europas största hästmässa, samlade i år 200 utställare och 73 544 besökare i alla åldrar. Inte minst blev den utökade satsningen på barn och ungdomar väldigt lyckad.
– Vi hade öppet för prova-på-ridning varje dag och det lockade ett par hundra barn vid varje tillfälle. Det tycker vi är fantastiskt roligt, på det sättet sprider vi hästintresset till nästa generations ryttare och mässbesökare, berättar Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse.

Massor med barn och unga samlades också i nysatsningen Activity Zone, bland annat för de oerhört populära käpphästtävlingarna. Här bjöd också unga manliga ryttare in till dialog, för att få in fler killar i ridsporten. Några av branschens influencers var också på plats för att mingla med sina fans.

Stjärnor i paddocken
Det fullspäckade paddockprogrammet drog återigen storpublik. Johanna Lassnacks podd En mental halvhalt hade livepremiär i paddocken med en stjärnspäckad gästlista. Hon intervjuade Ingemar Hammarström, Malin Baryard-Johnsson och Stephanie Holmén inför förväntansfulla besökare.

I paddocken visades även alltifrån tornerspel och westerngrenarna Barrel Race och Pole Bending till polishästar i realistiska arbetssituationer när Polisrytteriet i Göteborg gav en provkarta på allt som kan hända under en vanlig arbetsdag.

När EuroHorse, som i år pågick fyra dagar, stängdes kl 18.00 på söndag, kunde Klas Pettersson sammanfatta ännu en framgångsrik mässa:
– Trots att vi befinner oss i en konjunkturavmattning och trots att vi inte hade några världscupfinaler i år vittnar ändå många utställare om en väldigt bra försäljning. Det visar mässans styrka, det befäster vår ställning som norra Europas största hästmässa och gör oss fulla av tillförsikt inför nästa år, då ju världscupfinalerna åter avgörs i Scandinavium.

Så här tyckte några av årets utställare på EuroHorse:

Peter Jansson, Kingsröd:

”För oss har årets EuroHorse varit en fantastiskt bra mässa! Vi sålde fyra hästbilar i halvmiljonsklassen direkt på mässgolvet och har fått många intressanta leads att jobba vidare med.”

Louise Fagersen, Fager Design:

”Vi hade ett enormt tryck i vår monter och är mycket nöjda med årets EuroHorse. Vi säljer egendesignade bett och fick många frågor kring vilket bett som fungerar bäst till en viss häst. Alla hästar är olika och vi jobbar med tryckpunkter när vi tar fram betten. Inte minst blev våra modeller i blå titan en säljsuccé. Vi är definitivt med igen nästa år.”

Sofia Apoy, RS Equestrian:

”Intresset var enormt! Vi är agenter för det etablerade danska märket Blue Hors och erbjuder en komplett serie av vårdprodukter för hovar, päls och läder och inte minst riktigt vassa fodertillskott. Vi växer kraftigt på den svenska marknaden just nu och årets EuroHorse var den klart bästa för vår del.”

Jenny Peterson, Jenny P:

”Vi är närmast chockade av det enorma intresset för våra produkter, främst skärp i stretchmaterial i många olika färger. Vi träffade helt rätt målgrupp och ökade vår försäljning med 500 procent på årets EuroHorse!”

Niklas Helsignius Måneskiöld, Högskolan i Halmstad:

”Jag är själv hoppryttare och har varit med och utvecklat det helt nya elitprogrammet för ridsport på högskolenivå. På mässan ville vi berätta om utbildningen och locka sökande. Vi mötte ett extremt stort intresse och är mycket nöjda!”